רגל אחת בתוך מלחמה, רגל שנייה במלחמת אחים, אך מקרל מסרבים להשתכשך במי-הביצה הרדודה ואנו מתעקשים להישיר מבט אל המדינה ולשאול – מה אנחנו עושים לעצמנו.
רק שהפעם, המיקוד מצטמצם בדיוק אל אלו אשר הכי מושפעים ממה שאנחנו, המבוגרים האחראים, עושים: הילדים. מה קרה לילדים? מה קרה ליַלְדוּת? כיצד נתפס המושג 'ילד' בימינו, ומה אנו עושים עם ההוויה הזו, שכל כך תלויה בהחלטות, ההכרעות והמעשים שלנו – הורים ומדינה. פרק זה מציין מיקוד עדשה, ספתח לסדרת פרקים שתעסוק בשאלות הקשורות בילד.
והנה לכם אתגר, זהו את הציטוטים (התשובות בסוף).
את הדרך סולל דו"ח מאת המועצה לשלום הילד העוסק במספר הנערים הנושרים ופורסם בעיתון כלכליסט (“Please, sir, I want some more.”), עם אפלטון נגלה את הפוטנציאל של הילד ("אינני חוששת מסערות, כך אני לומדת להפליג בספינה שלי"), עם אוגוסטינוס נלמד על הילדות כחטא ("אין טעם לחזור לאתמול, כי אז הייתי אדם שונה"), עם ז'אן ז'אק רוסו נלמד על החינוך והצביעות ("בכל משימה שצריך לבצע, יש אלמנט של כיף. אתה מוצא את הכיף, והעבודה הופכת למשחק"), עם פרויד נשנה תמונת השקפה על הילד ("רק עם הלב תוכל לראות בצורה ברורה; שכן מה שחיוני אינו נראה לעין"), ועם ז'אק-אלן מילר נלמד מהילד ("אדם הוא אדם, לא משנה עד כמה הוא קטן").
נקרא גם שיר של ויסלבה שימבורסקה ("כל הדברים הם כל כך לא וודאיים, וזה בדיוק מה שמרגיע אותי"), ונסיים עם לייק ותגובה מעוררת מחשבה שלכם. עם תסמונת פיטר פן תומר ועמרי צוללים אל ארץ היַלְדוּת, ומזמינים אתכם לתהות קצת – מה קרה לילדים…
[תשובות (לפי הסדר): אוליבר טוויסט (הסרט), נשים קטנות (הספר), אליס בארץ הפלאות, מרי פופינס, הנסיך הקטן, דר' סוס (הורטון שומע משהו), המומינים.]
קריאה נוספת:

אילן, שחר. "המועצה לשלום הילד: מספר הנערים הנושרים עלה ב-20% בשלוש שנים". פורסם בתאריך 3.3.24, בעיתון כלכליסט.

מילר, ז'אק-אלן. מתוך פרזנטציה ביום עיון בנוגע למוסד הילד, מהתאריך 19 במרץ 2011.

"פּוֹלִיטֵיאָה", בתוך: כתבי אפלטון כרך ב', תרגום: יוסף גרהרד ליבס, שוקן:התשי"ד

ויסלבה שימבורסקה, "תצלומו הראשון של היטלר", בתרגומו של רפי וייכרט.

Augustine, The City of God

ז'אן ז'אק רוסו, אמיל או על החינוך בתרגום ארזה טיר-אפלרויט. מהדורה מדעית בעריכת עמוס הופמן עם הערות ומאמר מאת הופמן, הוצאת מאגנס, 2009

Bob Black, The Abolition of Work